Ładowanie

Relacja z wyjazdu do Nowego Jorku na konferencję Change the World MUN

W dniu 23 marca pod opieką 2 nauczycielek: geografii – Pani Małgorzaty Kubik oraz języka angielskiego – Pani Marty Burzyńskiej pojechaliśmy na wycieczkę do Nowego Jorku. Celem wyjazdu było reprezentowanie Polski i Gdyni w największej tego typu konferencji dla uczniów liceów oraz studentów na świecie – Change the World Model United Nations. Wraz z nauczycielkami wyruszyliśmy z lotniska w Gdańsku i z przesiadką w Amsterdamie dotarliśmy na port lotniczy Johna F. Kennedy’ego w Nowym Jorku. Zakwaterowani byliśmy w hotelu Park Central, który znajduje się w samym centrum Manhattanu, na 7th Avenue – 10 minut od Times Square i 5 minut od Central Parku.

W dniach 24-26 marca braliśmy udział we wspomnianej konferencji. Pierwszego dnia odbyła się ceremonia otwarcia, na której w dyskusjach na temat sytuacji w Ukrainie brał udział np. Andrij Szewczenko, słynny były piłkarz ukraiński. Następne dwa dni spędziliśmy angażując się w debaty w przydzielonych nam komitetach – Security Council, UN Women, UNEP, FAO. Kilkoro uczniów otrzymało nawet wyróżnienia za znakomity występ podczas debat i pisania rezolucji. Wieczorem trzeciego dnia odbyła się ceremonia zamknięcia konferencji. Tym razem jednym z mówców na uroczystości był 42. prezydent Stanów Zjednoczonych – Bill Clinton. Polityk przemawiał na temat wagi wartości demokratycznych we współczesnym świecie.

Oprócz aktywnego uczestnictwa w konferencji codziennie po zakończonych obradach udało nam się zwiedzić chociaż trochę Nowego Jorku. Zobaczyliśmy Times Square, przy którym w hotelu Marriott odbyła się konferencja Change the World MUN. Przeszliśmy się również do siedziby głównej Organizacji Narodów Zjednoczonych, w której owa konferencja miała się odbyć, ale ze względu na wojnę na Ukrainie budynek został całkowicie zamknięty dla osób trzecich.

Po zakończeniu konferencji mieliśmy do dyspozycji kolejne trzy dni w Nowym Jorku, co umożliwiło nam zwiedzenie wszystkich najważniejszych atrakcji Manhattanu. W dniach 27-29 marca od rana do wieczora odkrywaliśmy nowe zakątki centrum Nowego Jorku – najpierw wjechaliśmy na setne piętro wieżowca 30 Hudson Yards, gdzie znajduje się najwyżej położony taras widokowy na półkuli zachodniej – The Edge. Z punktu rozpościera się zapierający dech w piersiach widok na jedno z największych miast na świecie. Następnie odwiedziliśmy symbol amerykańskiego kapitalizmu – Wall Street oraz popłynęliśmy promem na Staten Island, żeby zobaczyć słynną Statuę Wolności. Potem przeszliśmy się przez dzielnice Little Italy i Chinatown. Następnego dnia zwiedzaliśmy imponujące eksponaty z całego świata w The Metropolitan Museum of Art oraz znany z pięknego widoku na Manhattan Brooklyn Bridge. Ostatniego dnia, przed wyjazdem na lotnisko JFK, odwiedziliśmy The Museum of Modern Art, gdzie podziwialiśmy m.in. obrazy Van Gogha, Picasso czy Fridy Kahlo.

Wyjazd do Nowego Jork był dla nas bardzo ważnym doświadczeniem – oprócz lekcji dyplomacji i dyskusji oraz edukacji w zakresie polityki międzynarodowej podczas konferencji Change the World Model United Nations wśród młodzieży z całego świata, mieliśmy też szansę zwiedzić, poznać oraz zrozumieć to najbardziej rozpoznawalne i kultowe miasto na świecie.

Serdecznie dziękujemy Panu Dyrektorowi za tą wspaniałą możliwość oraz nauczycielkom, Pani Marcie Burzyńskiej i Pani Małgorzacie Kubik, za podjęcie się organizacji i opieki nad nami podczas wycieczki. Wyrażamy również wielkie podziękowania dla darczyńców, którzy umożliwili nam wyjazd do Nowego Jorku i wzięcie udziału w konferencji Change the World MUN – Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, Urzędowi Miasta Gdyni, Damen Shipyards Gdynia oraz rodzicom.

tekst: Agata Peszek kl. III IB

At vero eos et accusamus et iusto odio digni goikussimos ducimus qui to bonfo blanditiis praese. Ntium voluum deleniti atque.