Ładowanie

Informatycy z III LO w Gdyni WICEMISTRZAMI POLSKI

INFORMATYCY Z III LO W GDYNI WICEMISTRZAMI POLSKI
III 
Mistrzostwa Polski Szkół Średnich w Programowaniu Zespołowym
Instytut Informatyki, Uniwersytet Wrocławski, 25-26 VI 2022 r. 

Pod koniec czerwca, w Instytucie Informatyki Uniwersytetu Wrocławskiego, odbył się finał III Mistrzostw Polski Szkół Średnich w Programowaniu Zespołowym rozgrywanych w ramach projektu „Mistrzostwa w algorytmice i programowaniu-Uczniowie” realizowanego przez Fundację Rozwoju Informatyki przy merytorycznym wsparciu Wydziału Matematyki, Informatyki i Mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego oraz Wydziału Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Wrocławskiego. 

Do finału tegorocznych mistrzostw zakwalifikowało się ostatecznie 56 zespołów reprezentujących 35 szkół średnich z całego kraju, w tym trzy z III Liceum Ogólnokształcącego im. Marynarki Wojennej RP w Gdyni tworzone przez uczniów z klas matematyczno-informatycznych (opiekun i znakomity nauczyciel informatyki w III LO w Gdyni: prof. oświaty Ryszard Szubartowski). 

W kategorii junior (w zespole występowali tylko uczniowie nie będący tegorocznymi maturzystami) WICEMISTRZEM POLSKI został ZESPÓŁ Z GDYŃSKIEJ TRÓJKI w składzie: Waldemar Lamandini, Jakub Koliński, Mateusz Mącik.  

Kolejne dwa zespoły zajęły: piąte miejsce (Olaf Targowski, Igor Sobociński, Szymon Januszek) oraz siódme (Dominik Smater, Bartosz Drabiński, Jakub Pniewski). 

Drużyna III LO jest (wszyscy w czarnych T-shirtach) po prawej stronie zdjęcia, ostatnie trzy osoby.
Stoją od prawej: Mateusz Mącik, Waldemar Lamandini, Jakub Koliński 

W sobotę 25 czerwca zostały rozegrane zawody próbne, których celem było zapoznanie uczestników mistrzostw ze specyfiką konkursu i warunkami technicznymi. Właściwe zawody odbyły się w niedzielę 26 czerwca w godzinach 9.30 – 14.30. Drużyny otrzymały do rozwiązania 15 zadań o różnej skali trudności – od bardzo prostych dla początkujących programistów i algorytmików, po bardzo trudne na poziomie zawodów studenckich. Na samym początku zawodów zostało odkrytych tylko 7 zadań, następnie po upływie pierwszej godziny – 4 zadania, po upływie drugiej godziny – 2 zadania i po upływie trzeciej godziny – 2 zadania.

Rozwiązanie każdego zadania polega na zaprojektowaniu algorytmu dla problemu z zadania, zaimplementowaniu tegoż algorytmu w jednym z dwóch dostępnych języków programowania – C lub C++, wysłaniu gotowego programu na serwer sprawdzający. Zgłoszone rozwiązanie zostaje zaakceptowane, jeśli da poprawne wyniki dla wszystkich danych testowych przygotowanych przez organizatorów mieszcząc się przy tym w podanych limitach czasowych i pamięciowych na wykonanie obliczeń. Zespół otrzymuje informację zwrotną w odniesieniu do swojego zgłoszenia i w przypadku braku akceptacji rozwiązania może nadal pracować nad zadaniem i podejmować kolejne próby zgłoszeń. Czas rozwiązania zadania liczy się od momentu jego udostępnienia zawodnikom do momentu akceptacji. Za każde wcześniejsze, odrzucone rozwiązanie zaakceptowanego w końcu zadania nalicza się 20 minut kary.

Ranking jest sporządzany na podstawie liczby rozwiązanych zadań. Im więcej rozwiązanych zadań, tym wyższa pozycja w rankingu. W przypadku takiej samej liczby rozwiązanych zadań o pozycji w rankingu decyduje łączny czas rozwiązań wszystkich zaakceptowanych zadań. Im krótszy czas, tym lepsza pozycja w rankingu. 

Zakończenie uroczystości

W niedzielę 26 czerwca przebieg Mistrzostw było można śledzić poprzez stronę zawodów mistrzostwa.solve.edu.pl, na której był dostępny ranking zawodów uaktualniany w czasie rzeczywistym. Ponadto w portalu map.org.pl oraz na stronie mistrzostwa.solve.edu.pl znajdował się link do transmisji internetowej z zawodów, podczas której Kamil Dębowski – medalista licznych, międzynarodowych konkursów algorytmiczno-programistycznych – „na żywo” rozwiązywał wybrane zadania konkursowe. Przebieg zawodów komentował Marcin Knapik – Akademicki Mistrz Europy Środkowej w Programowaniu Zespołowym z roku 2020. Prof. Krzysztof Diks poprowadził studio Mistrzostw, do którego zaprosił osoby mające istotny wpływ na rozwój młodzieżowej informatyki w Polsce, w tym prof. Ryszarda Szubartowskiego. 

 

 

At vero eos et accusamus et iusto odio digni goikussimos ducimus qui to bonfo blanditiis praese. Ntium voluum deleniti atque.

Melbourne, Australia
(Sat - Thursday)
(10am - 05 pm)
Skip to content